جوشکاری اصطکاکی – اختلاطی (Friction Stir Welding) یک فرآیند حالت جامد است، بدین معنی که قطعاتی که قرار است بهم متصل شوند به نقطه ذوبشان نمی رسند. در این روش با ابزاری استوانه ای که در نوک آن یک پین مته مانند وجود دارد، اصطکاکی بین استوانه و قطعه ایجاد کرده که سبب تولید حرارت می شود. درجه حرارت تا حدود 80-90% دمای ذوب فلز بالا رفته و قطعه نرم می -شود، و در مرحله بعد پین دو قطعه را به هم آمیخته و به جلو حرکت می کند.
همان گونه که ذکر گردید جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی، یک روش جدید حالت جامد جوشکاری است. این روش، بازدهی انرژی بالا و سازگاری خوبی با محیط زیست دارد. همچنین، در صنایع هوافضا و سایر صنایع حساس، میتواند برای اتصال آلیاژهای پایه آلومینیوم استحکام بالا که با روشهای معمولی، بهراحتی جوشکاری نمیشوند، بهکار رود. امروزه لزوم و اهمیت استفاده از این نوع جوشکاری در صنایع دفاعی ، هوافضا ، خطوط انتقال انرژی ، صنایع کشتی سازی ، صنایع خودروسازی و بسیاری دیگر از صنایع مهم مشخص گردیده است. اساس کار جوشکاری اصطکاکی اختلاطی، بدین صورت میباشد که یک ابزار غیرمصرفی چرخان، با یک پین با طراحی مشخص و یک شانه، به لبههای مجاور صفحات متصلشونده وارد میشود و در امتداد خط اتصال، پیشروی میکند.
ساختار کلی دستگاه به صورت مجموعه ای از دو عدد هولدر استوانه ای شکل و متناسب با قطر لوله جوشکاری به همراه مجموعه متحرک سیستم موتور اسپیندل میباشد که به هم متصل گردیده اند و توسط چرخ دنده های شانه ای دوار که روی هولدر ها و مجموعه موتور متحرک قرار دارند به حرکت درمی آیند. هولدر ها از دو طرف (هر کدام از هولدر ها سر یکی از لوله ها را ثابت نگه میدارد ) لوله- های استوانه ای که قرار است جوشکاری شوند را ثابت نگه میدارند پس از این مرحله مجموعه موتور اسپیندل از نقطه اول شروع به ایجاد سوراخ اولیه در فضای میانی دو قطعه میکند . سرعت دورانی اسپیندل و مدت زمان ادامه این کار در این حالت با توجه به جنس قطعه کار متفاوت میباشد ، پس از گذشت مدت زمان مشخص دما در منطقه سوراخکاری به نقطه ذوب فلز مورد نظر نزدیک میشود (80-90% ) در این حالت سرعت دورانی کاهش یافته و مجموعه موتور اسپیندل با سرعت مشخصی حول قطر لوله شروع به حرکت میکند. ساختار کلی تیغچه های استفاده شده در این دستگاه باعث میکس کامل مواد ذوب شده دو قطعه گردیده و با پیشروی ابزار دو قطعه به هم جوش میخورند.